Powernaps

Slaaptekort helpt je productiviteit en je gezondheid aan gort. Het heeft effect op je gemoedstoestand, je focus, je geheugen, je sociale omgangsvormen en je immuunsysteem. En dat gebeurt al na één nacht slaapachterstand. Maar dat gaat toch vanzelf weer over. Een extra kop koffie of de volgende avond iets eerder op bed en je bent weer fris en blij. Toch?

001 powernaps.jpg

Volgens NASA slaaponderzoek (getiteld NASA Naps) is dit een mythe. Koffie en een beetje eerder naar bed werkt slechts als een pleister op de wond Je lijf en brein zijn pas tevreden wanneer alle slaapachterstand is weggewerkt. Slaapachterstand is cumulatief en moet worden ingehaald. De meter moet weer op 0 staan.  

De powernap is de enige echte manier om van je slaapachterstand af te komen – mits je hem goed uitvoert! Bij een slaaptekort van bijvoorbeeld 1 uur, neem je een powernap van 90 minuten (of 20 minuten). Waarom niet één uur. Omdat je dan nog midden in je slaapcyclus zit. Elke volle slaapcyclus van lichte naar diepe en terug naar lichte slaap duurt 90 minuten. Wanneer je deze vroegtijdig (tijdens de REM-slaap) onderbreekt, werk je jezelf alleen maar meer in de nesten. En met 20 minuten ben je nog net niet in de REM-slaap gekomen.

En het beste moment voor je powernap ligt volgens het boek ‘Brain Rules’ tussen half twee en half vier in de middag, wanneer je natuurlijke middagdip inzet. En dat is meestal wanneer je op je werk bent. En denk je vast: hoe kan ik daar nou een middagdutje doen?

Inmiddels spelen ontwerpers in op deze behoefte met ‘relax pods’ waarin je je even in stilte kunt terugtrekken. Op de eerdere foto zie je het ontwerp van de SCS, een sensory concentratie ruimte gemaakt van filt. Aan de binnen kant van deze cocoon-achtige schil kun je met een afstandsbediening de kleur, geluid en atmosfeer van de ‘relax-pod’ aan je stemming aanpassen. Kan dit ervoor zorgen dat je zonder schaamte een powernap durft te nemen? Of staat de huidige Nederlandse werkcultuur daarvoor niet open?